10 potravin na zlepšení imunity

Během roku prožíváme hned několik období, která jsou kritická pro nás imunitní systém. Nejčastěji na podzim a poté ještě jednou na jaře většina z nás bojuje s různými nachlazeními a bez kapesníku se raději neodvážíme vycházet ven. Stačí se projet tramvají nebo autobusem, který je plný pokašlávajících a smrkajících osob, a můžeme si být takřka jistí, že si domů přineseme nezvaného návštěvníka v podobě choroboplodných zárodků. A takové zdánlivě banální onemocnění pak dokáže pěkně znepříjemnit život. Jak to udělat, abychom se proti němu co možná nejlépe ochránili? Klíčem je silný imunitní systém.

Nezapomínejte myslet na zlepšení své imunity

Pečovat o imunitu však nestačí jen během podzimních a zimních měsíců, neměli bychom na ni zapomínat po celý rok. Právě během léta je totiž ideální příležitost k tomu, abychom si imunitu posílili a připravili ji tak na očekávaný podzimní nápor. Jak na to? Metod je celá řada (často se doporučuje například dostatek pohybu a pobytu venku), ale tou vůbec nejvhodnější je správná strava. Stejně jako jiné orgánové soustavy, i imunitní systém totiž pro svou funkci potřebuje specifické živiny – zejména vitaminy (zejména B, C, E a D), a dále minerální prvky jako zinek nebo hořčík. Dodáme-li je organismu v dostatečném množství, dočkáme se odpovědi v podobě posílení své imunity. Výše zmíněné živiny důležité pro imunitu obsahuje naštěstí celá řada chutných a zdravých potravin. Které to jsou?

  1. Kyselé zelí
    Nepřekonatelný zdroj vitaminu C. V našich zeměpisných šířkách je zelí nejpřirozenější a nejzdravější potravinou, která nám vitamin C poskytuje – a to ještě výrazně více, než třeba oblíbené citrusy. Kysané zelí jezte ideálně syrové, tak si totiž zachová maximum prospěšných látek.
  2. Česnek
    Další známý „chřipkobijec“, který skutečně funguje – opět nejlépe v syrovém stavu. Právě jeho palčivá chuť je způsobena vysokým obsahem zdraví prospěšných silic, které dokážou posílit naši imunitu a dokonce potlačit rozvoj některých chorob, pokud si jej dopřejeme dostatečně a včas.
  3.  Listová zelenina
    Důležitý zdroj vitaminu E, který je rovněž nezbytný pro správnou funkci imunitního systému. Jde o špenát a nejrůznější saláty. Nezapomeňte však, že při jejich konzumaci je nutné doplnit je o trochu tuku nebo oleje, vitamin E je totiž rozpustný právě v tucích a bez nich se špatně vstřebává.
  4. Ústřice
    Nepatří sice mezi běžné položky našeho jídelníčku, ale pokud ústřicím přijdete na chuť, pak máte zpola vyhráno – jde totiž o mimořádně bohatý zdroj zinku, možná dokonce vůbec nejvýznamnější ze všech potravin. Ústřice se tak hodí nejen jako prevence a podpora imunity, ale rovněž jako vhodný doplněk stravy pro ty, které trápí právě nedostatek zinku.
  5. Zakysané mléčné výrobky
    Podobně jako výše uvedené kysané zelí, i zakysané mléčné výrobky (například jogurty nebo acidofilní mléko, respektive podmáslí) dokážou významným způsobem přispět ke zdraví naší imunity. Přirozené procesy fermentace, které v kysaných výrobcích probíhají, totiž umožní vznik probiotickým bakteriím a jejich následná přítomnost v našem zažívacím traktu je nesmírně důležitá jak pro imunitu, tak pro správné trávení a třeba i vyšší odolnost vůči zažívacím komplikacím (průjmy či zácpa).
  6. Rakytník
    Tento keř se stříbrnými listy se pyšní jasně oranžovými plody skrývajícími netušené bohatství. Ne každému sice jejich chuť připadá lahodná, ovšem při správné kulinářské úpravě může rakytník zachutnat opravdu skoro každému. Což je dobře, protože obsahuje vysoké množství vitaminů ve správné kombinaci. I to je jeden z důvodů, proč bývá někdy zařazován mezi tzv. „superpotraviny“.
  7. Ryby
    Veškeré rybí maso, nejlépe to tučnější (losos či makrela), je bohaté na vitamin D, který naše imunita nezbytně potřebuje. Proto se snažte svůj jídelníček neochuzovat o ryby; ne nadarmo se můžeme v dřívější literatuře setkat s tím, jak maminky krmili své děti lžícemi rybího oleje.
  8. Citrusy a kiwi
    Pokud máte něco proti zelí, pak je pro vás důležité doplňovat vitamin C jiným způsobem. Citrusy jej sice obsahují méně a také jich obvykle nesníme tolik (vymačkat si šťávu z poloviny citronu rozhodně nestačí!), pro správnou funkci imunity je však dostatek vitaminu C nezbytný. Doporučujeme zvláště grapefruit; podobné účinky jako citrusy má dále například kiwi.
  9. Zázvor
    Možná víte, jak příjemně dokáže v zimě zahřát čaj zhotovený z kořene zázvoru. Právě tyto „zahřívací“ účinky jsou předzvěstí toho, jak příznivý vliv má zázvor na náš imunitní systém. Obsahuje množství zdraví prospěšných látek, a proto bychom si jej neměli dopřávat pouze v zimním období, ale zařadit ho mezi svá oblíbená jídla a začít ho používat v kuchyni častěji.
  10. Med
    „Tekuté zlato“ jsme si nechali až na závěr. Již naši předkové moc dobře věděli, jak blahodárné jsou účinky medu na lidské zdraví, med byl užíván mimo jiné jako dezinfekční prostředek schopný urychlit hojení ran. Už toho je patrné, že pokud jej budeme konzumovat pravidelně, náš organismus jednoznačně ocení jeho antibakteriální a protizánětlivé účinky.