Cukr jako bílá hrozba?

Cukr se stal v poslední době velmi oblíbeným terčem nejrůznějších zájemců o zdravý životní styl. Články věnující se tomu, jak nebezpečná je nadměrná konzumace sladkého bílého prášku, přibývají jako houby po dešti. A některé z nich nejsou vůbec lichotivé – bílý cukr označují nevybíravými výrazy typu“ „droga 21. století“, „novodobá metla lidstva“ nebo dokonce „časovaná bomba“. Je samozřejmě nutné brát tyto lehce nadsazené titulky s jistou rezervou – faktem však je, že nikdy v minulosti jsme cukru nejedli více. Přibývají lékařské výzkumy dokazující jeho neblahé účinky na celou řadu orgánů nebo funkcí lidského těla.
Nejen pro ty z vás, kteří to s omezováním příjmu sacharózy – tedy bílého cukru – myslí vážně, je určen následující přehled.

  1. Rajské protlaky a další výrobky z rajčat

Pravý Ital při vaření do rajské polévky přidává vždy alespoň lžičku cukru a moc dobře ví proč. Polévka je potom příjemně nasládlá a její chuť výraznější. Není se tedy co divit, že i v hotových polotovarech na bázi rajčat najdeme alespoň určitý podíl cukru.
Rajské protlaky, které jsou k dostání na pultech supermarketů, kromě rajčat běžně obsahují i cukr, obvykle lze však nalézt i takové, v jejichž složení cukr nefiguruje.
Jinou kategorií jsou však hotové rajčatové omáčky – velmi oblíbené alternativy, které často používáme jako základ pro rychlý oběd či večeři. Jenže tyto produkty obsahují mnohdy více než 3% cukru (tedy zhruba jednu malou kostku na 100 g produktu). Na rozdíl od rajských protlaků nenajdeme v regálech obchodů rajčatovou omáčku, která by se obešla bez cukru.

  1. Polévky z pytlíku a instantní potraviny

   Polévky z pytlíku jsou sice rychlou a mnohdy i poměrně chutnou alternativou těch skutečných, ale pokud si je dopřáváte příliš často, dostáváte do sebe nejen nadměrné množství soli, ale i určité množství cukru. Například v rajských polévkách cukr mnohdy figuruje na prvním místě uvedeného složení výrobku, což napovídá, že zaujímá největší podíl z celého obsahu. Kromě rajských polévek ho však běžně nalezneme i v dalších oblíbených příchutích –  hovězích, hráškových, gulášových, pórkových, česnekových…
Ani ostatní instantní potraviny na tom nejsou o moc lépe. Ať už to jsou hotová jídla nebo jen polotovary, například základy omáček, v drtivé většině z nich se nachází kromě dalších složek také určitý podíl cukru, který by tam samozřejmě neměl co dělat.

  1. Uzeniny

Zkuste se namátkou zaměřit na několik balených uzenin či šunek z regálů supermarketů. S největší pravděpodobností naleznete v jejich složení slůvko „dextróza“. O co jde? Zní to podivně chemicky, ale nejde o nic složitějšího než obyčejnou glukózu, tedy hroznový cukr.
Není jí tam možná moc, ale přesto se neubráníme otázce – co dělá cukr v šunce? Výrobci jsou si zřejmě vědomi, že tam tak úplně nepatří, a tak jeho obsah maskují alespoň podivně neurčitě znějícím názvem. Každopádně mělo by nás to dovést k logickému závěru, že šunka nebo salám obsahující cukr asi nebudou z kategorie těch nejkvalitnějších, ať už se dušují libovolně vysokým podílem masa.

wurstplatte-668676_640

  1. Pečivo

Je nadýchané a krásně křupavé, od pohledu chutné a přímo k nakousnutí – ale napadlo vás někdy, že za neodolatelnou chutí čerstvého pečiva se skrývá celá směs aditiv, mezi nimiž figuruje mimo jiné právě cukr? Když si mažeme housku sýrem, zřejmě by nás nenapadlo označit tuto svačinku za sladkou. Samozřejmě, že na chuti se podíl cukru ve složení výrazně neprojeví, ale opět se musíme ptát: je skutečně nutné, abychom i v běžném rohlíku či housce denně konzumovali gramy cukru navíc? Pokud totiž sníte k snídani a k večeři dohromady třeba čtyři rohlíky, nevědomky jste přijali také kostku cukru navíc.

  1. Ostatní


    Alkoholické nápoje –
    Kvalitní alkohol si vystačí pouze s cukry vzniklými při kvašení. Víno, pivo i destiláty zákonitě obsahují určité množství cukru, který se vytvořil během přirozených procesů a nebyl dodán uměle, takový cukr má pak samozřejmě zcela jinou hodnotu.
    Běžně k dostání však je i celá řada alkoholických produktů, kam byl cukr uměle dodán pro zvýraznění nebo zlepšení chuti. Umělé přislazování některých typů vín je dokonce zákonem povoleno. Ale třeba takový vaječný koňak, oblíbený jako „poleva“ na různé dezerty, už obsahuje více než třetinový podíl sacharidů. O moc lépe na tom není ani rum – pokud vypijete „deci“ rumu, spolkli jste rovnou dvě malé kostky cukru.


Slané sušenky a tyčinky –
opět je namístě se ptát, co mají „slané“ sušenky společného s cukrem. Pravdou je, že kdyby tyto pochutiny oblíbené třeba u večerního sledování televize neobsahovaly určitý podíl cukru, nechutnaly by nám tolik, jako nám chutnají. Složení nejběžnějších a nejjednodušších slaných krekrů je ve většině případů stejné a začíná těmito třemi složkami: bílá pšeničná mouka, palmový olej, a… cukr (další složky jsou již navzájem odlišné v závislosti na značce). Není tak žádnou výjimkou, že pokud sníme 100 g „slaných“ sušenek, zkonzumujeme zároveň až 7% cukru, tedy celé dvě kostky!

pick-and-mix-171342_640
Dochucovadla
– málokdo si umí představit smažený sýr bez tatarské omáčky, hranolky bez kečupu nebo párek bez hořčice. Právě majonézy, tatarské omáčky, kečupy a další oblíbené „omáčky“ dokážou dotvářet a výrazně ovlivňovat chuť celého pokrmu, vždyť „dochucovadla“ se jim neříká nadarmo. Již méně se ale ví o tom, co všechno stojí za specifickou chutí těchto produktů. Kromě velké škály různých umělých aditiv to je třeba právě cukr – a není ho zrovna málo. V některých druzích hořčice běžně nalezneme až třetinový podíl cukru, v kečupu je ho potom zhruba čtvrtina.


Džusy
– pokud není na obalu výslovně uvedeno, že jde o džus 100%, pak lze takřka s jistotou předpokládat, že tekutina uvnitř lahve neobsahuje čistou ovocnou šťávu, ale navíc značný podíl přidaného cukru. Pozor však na to, že i skutečně „čisté“ ovoce není tak úplně nevinné – třeba sklenice 100% pomerančového džusu obsahuje bezmála poloviční podíl cukrů, byť ne těch uměle dodaných.

Cucumis