Cukr je s námi všude. Dejte si pozor na jeho množství!

Snažit se žít zdravě je chvályhodné. Zejména, pokud se to týká našeho jídelníčku. Možná i vy se tak trochu zamýšlíte nad tím, co vlastně jíte, a snažíte se nahrazovat smažená, tučná a jinak nevhodná jídla jejich zdravějšími alternativami. K snídani si dáte müsli, pijete ovocné kefíry, jako zdravou svačinku zvolíte místo zákusku raději sáček sušeného ovoce… To se nám líbí a souhlasíme. Ale byla by škoda, kdyby tahle snaha vyšla naprázdno. Stát se to přitom může velmi snadno – stačí, když nebudeme dostatečně číst etikety. Což ne všichni děláme. Bohužel, je dobré vědět, že potravinářským firmám se nedá tak úplně věřit.

Posviťme si na cukr

V následujících řádcích se proto zaměříme na jeden velmi oblíbený nešvar. Jistě jste se již někdy setkali s oblíbenými ilustracemi množství cukru, které obsahují třeba slazené nápoje. Obvykle se měří v kostkách cukru – snad každý tak již tuší, že litrová láhev koly obsahuje neuvěřitelných 27 kostek cukru. Podobně je na tom oblíbená lískooříšková pomazánka typu „nutella“ – v jednom balení je jich bezmála šedesát.
Ano, to jsou známá a nepříjemná „fakta“, která máme tendenci ignorovat. Kdo to s tou zdravou stravou myslí vážně, ten se podobným sladkým pochutinám zkrátka vyhýbá, a má vyhráno… nebo snad ne? Ne tak docela.

Jak si (ne)osladit život

Ruku na srdce – kdo z nás si občas rád neosladí život? Potravinářské koncerny moc dobře vědí, že cukr lidem moc chutná. Co je sladké, to si prostě koupíme znovu. A tak si postupně vychovávají naše chuťové pohárky tak, abychom si zvykli na to, že vysoké množství cukru je vlastně úplně normální. Pokud pak dostaneme do úst něco, co je přislazeno jen mírně nebo vůbec, odmítneme to jako chuťově nevýrazné či dokonce nechutné. Důkazem toho může být vlastní zkušenost mnoha z nás – kdo někdy zkoušel zcela vynechat ze svého jídelníčku veškerý bílý cukr, ten byl po čase možná překvapen, jak přeslazeně mu najednou připadají „standardní“ sladká jídla jako třeba koláč nebo pudink.

Co je zdravé, to je sladké?

Vyhnout se cukru, to je v dnešní době doslova umění. Najdeme ho i tam, kde bychom ho nečekali – víc si o tom můžete přečíst v tomto článku. Ale jak jsou na tom samotné slazené potraviny? Kola či Nutela nejsou totiž ani zdaleka jedinými hříšníky na poli potravinářského průmyslu. Podívejme se nyní na to, které potraviny se tváří jako neviňátka, ale přitom v sobě skrývají časovanou bombu.

Slazené mléčné výrobky

Ovocné jogurty jsou na první pohled součástí poměrně zdravé a vyvážené stravy. Jenže to má háček. Kolik myslíte, že se skrývá cukru v jednom kelímku – řekněme čajová lžička? Omyl. V jednom průměrném jogurtu (150 g) najdeme zhruba 20 g cukru, což by odpovídalo pěti středně velkým kostkám cukru. Skoro to vypadá, jako by se do tak malého kelímku ani nevešly…
Podobně jsou na tom ochucení kefíry. Řada z nás si je kupuje jako chutnou dopolední svačinku. Pokud však vypijeme celou láhev (běžně se prodávají nápoje o hmotnosti kolem 450 g), dostaneme do sebe mimo jiné cca 50 g cukru (více než deset kostek).
Na pomyslném výsluní se však dostanou ochucené mléčné dezerty. Měli bychom co nejdříve zapomenout na to, že kupované čokoládové pudingy nebo krémy jsou zdravé – takový dojem můžeme snadno získat proto, že je nacházíme v sortimentu mléčných výrobků. V jediném balení průměrného čokoládového či vanilkového dezertu najdeme konkrétně až deset kostek cukru, tedy ještě mnohem více, než ve výše zmíněných ovocných jogurtech. Rozhodně se tedy nejedná o zdravou svačinku pro děti – jen proto, že obsahuje vápník důležitý pro kosti, jak se nás pokoušejí přesvědčit reklamy.

yoghurt-1199449_640
Cereálie a müsli tyčinky

V posledních letech se velmi oblíbenou snídaní staly různé druhy cereálií. Pokud si k snídani vezmeme samotné ovesné vločky smíchané se sušeným ovocem, pak se vskutku jedná o velmi zdravou variantu, proti které nemůžeme nic nabídnout. Mnoho z nás však v obchodech sahá raději po hotových průmyslově vyráběných směsích, a to s nejrůznějšími příchutěmi – ovocné, medové ořechové nebo čokoládové. V domnění, že děláme něco pro své zdraví, když ráno sníme třeba celých 100 g, však netušíme, že jsme do sebe kromě hrstky obilovin dostali zároveň 6-7 kostek cukru (záleží samozřejmě na konkrétním druhu, uvedená hodnota však představuje určitý průměr, který rozhodně není ničím výjimečným).
A oblíbené müsli tyčinky? Ty jsou na tom bohužel ještě hůř. Až třetinu složení běžné müsli tyčinky tvoří totiž právě cukr, a vězte, že nikoli jen ten ovocný. V tyčinkách s polevou (jogurtovou nebo čokoládovou) je tento obsah samozřejmě ještě vyšší.

muesli-668519_640


Sušené ovoce

Při nákupu sušených plodů většinou vůbec nepředpokládáme, že by mohlo být ještě doslazované. S oblibou si pak libujeme, jakou zdravou svačinku si dopřáváme, a mlsáme drobné sušené kuličky „o sto šest“. Bohužel v mnoha případech tak spolykáme nezanedbatelné množství přidaného cukru. Například brusinky, banány, ananas nebo papája takřka nelze sehnat „čisté“, bez proslazení.
Takový sušený ananas však po proslazení obsahuje 83% cukru, zatímco ten bez proslazení „jen“ 65%, obdobně jsou na tom zmiňované brusinky. Pokud tedy raději volíte ovoce skutečně ošetřené pouze sušením, zaměřte se buď na plody, které se standardně nedoslazují (rozinky, meruňky, švestky), nebo před nákupem důkladně pročtěte etiketu a všimněte si, zda je produkt označen pouze jako „sušené ovoce (jednodruhové)“ nebo „sušené ovoce (jednodruhové) proslazené“.