Dýňová semínka – pro doplnění minerálů

Dýňová semínka dovedou být skvělými pomocníky při zdravotních potížích. Jejich pravidelná konzumace vám může v mnohém ulehčit, pokud často trpíte na nemoci žaludku
či střev, záněty močových cest nebo máte nemilé zkušenosti s onemocněním prostaty. V lidovém léčitelství byla pro tyto účinky využívána již odpradávna. Navíc si pojídání semínek můžete opravdu užít pro jejich jemnou ořechovou chuť.

Obsažené účinné látky

Dýňová semínka jsou cenným zdrojem nenasycených mastných kyselin (zejména omega 3). Jsou bohatá též na zinek, fosfor, vitamín E. Z dalších vitamínů obsahují též A, D a vitamíny skupiny B. Z minerálních látek nelze opomenout selen, draslík, vápník, hořčík, měď, mangan a železo. Dobře vás zasytí díky svému obsahu proteinů. Dle dostupných informací obsahuje 1 šálek (64g) dýňových semínek 44% doporučené denní dávky zinku, 22% denní dávky mědi, 42% hořčíku, 16% manganu, 17% draslíku a 17% železa.

Vliv na lidský organismus

  • Dýňová semínka mají blahodárný účinek na činnost prostaty
  • Účinná prevence a léčba (v počátečním stádiu) zánětům močových cest
  • Pozitivní vliv na stav vlasů, nehtů a pokožky celého těla
  • Stabilizace hladiny cukru v krvi
  • Podpora léčby vysokého krevního tlaku
  • Dodání energie při stavech vyčerpání, únavy
  • Podpora dobrého trávení
  • Zmírnění příznaků artritidy
  • Spojenec v boji proti osteoporóze
  • Prevence nádorových onemocnění
  • Posílení imunitního systému

 

Více o obsažených látkách a jejich konkrétních účincích na lidské zdraví k nalezení např. zde http://www.prostezdravi.cz/dynova-seminka-jsou-zdrava/.

Možnosti využití semínek

Stejně jako u jiných semínek, i zde platí, že nejlépe je využít je v syrovém stavu a dbát na řádné rozkousání. Můžete je uzobávat samotné nebo přidat do jiných jídel – do polévek, salátů (zeleninových i ovocných), pečiva a moučníků, obilných kaší. Ještě lépe využijete jejich potenciál, pokud je před konzumací necháte pár hodin namočená. Můžete si je též upražit a pojídat je třeba večer, pokud vás přepadnou chutě na něco dobrého.

Dýňová semínka můžete však využít i jinak – zvnějšku. Zkuste si třeba připravit pleťovou masku. Mletá semínka smícháte se smetanou, tak aby výsledná kaše měla vhodnou konzistenci, nanesete na obličej a necháte působit 20 – 30 minut. Poté opláchněte důkladně vodou.

Pokud vám z nějakého důvodu nevyhovuje tato forma, můžete obsažené prospěšné látky získat i jinak – využitím dýňového oleje. Při výběru oleje dbejte na kvalitu jeho zpracování.

Dýňová semínka koupíte nejčastěji již vyloupaná, syrová či pražená (zde pozor
na solené varianty, kde je již jejich využití pro zdraví menší). Můžete je jíst pravidelně, ideálně každý den zhruba necelou hrstičku.

100g dýňových semínek obsahuje 2157 kJ/515 kcal.