Hořčík: proč ho naše tělo potřebuje?

Většina z nás nemá dostatek hořčíku v těle, nedokážeme získat z potravy potřebné množství to nám může způsobit mnoho zdravotních problémů. Hořčíku se však nevěnuje taková pozornost jako vápníku, který je přidáván do mnoha potravin. To je velká chyba, protože tato látka je důležitá pro více jak 300 procesů probíhajících v lidském těle.

Mezi jeho nejdůležitější funkce patří podpora kostí, nervových a svalových vláken, pomáhá regulovat krevní tlak a hladinu cukru v krvi, je důležitý pro uvolňování energie z glukózy a zajištění normálního srdečního rytmu, přispívá ke zdravým zubům. Nedostatek hořčíku pak může být hlavní příčinou úzkosti, nespavosti, osteoporózy, svalových křečí, bolestí hlavy, astmatu či srdečních chorob.

K běžným potravinovým zdrojům hořčíku patří:

● hořká čokoláda
● dýňová semínka
● pražené mandle
● špenát
● avokádo
● banán
● losos
● brokolice
● čočka
● fazole
● ananas

Některé běžné léky hořčík odvádějí z těla pryč:

● antikoncepční pilulky
● některá antibiotika
● léky na astma
● chemoterapeutické léky
● kortikosteroidy
● inzulin pro diabetiky

 

Denní dávka hořčíku by měla být přibližně 400 mg. Jeho vstřebávání příznivě ovlivňuje a podporuje vitamin D a selen v organismu, naopak zpomalovat vstřebávání může zinek a příjem alkoholu nebo také některé běžné potraviny, jako například mléčné výrobky, uzeniny a bílé pečivo. Přebytek je pak vyloučen z těla stolicí, močí, případně potem.

 

Jak nedostatek hořčíku, tak jeho přebytek pro nás může být nebezpečný. Udělejme si tedy následující shrnutí:

Nedostatek hořčíku (nebo také tzv. hypomagnezémie) se projevuje hlavně bolestí hlavy, slabostí, migrénami, zhoršenou koncentrací, nervozitou, strachem, depresí.

Přebytek hořčíku (nebo také tzv. hypermagnezémie) může být způsoben nepřiměřeným konzumováním doplňků stravy s vysokým obsahem magnesia, ale může se vytvořit například i při neléčeném diabetu nebo při dlouhodobém užívání projímadel. Projeví se pak sníženým krevním tlakem, průjmem, poruchou trávicího systému (při vyprazdňování) nebo paralýzou dechu.

 

Dbejte tedy na dostatečný příjem hořčíku a předejděte tak úzkostným stavům či depresím a dalším zdravotním komplikacím.