Jak dosáhnout maximálního výkonu v každém tréninku

Otázkou, jak dosáhnout maximálního výkonu při tréninku, se zabývají kulturisté již několik desítek let. Myslím si, že většina cvičenců by se shodla na tom, že důležitá je hlavně kvalitní výživa a správně sestavený tréninkový plán, neměla by se však opomíjet ani motivace, která taktéž hraje při cvičení velkou roli.

Předtréninkové jídlo

Předtréninkové jídlo je důležité, abyste doplnili energii a podali tak při tréninku dobrý výkon. Mělo by obsahovat zhruba 70% kvalitních sacharidů. Kvalitní sacharidy jsou obsaženy například v ovoci, celozrnném pečivu, rýži nebo ovesných vločkách. Zbytek by měly tvořit bílkoviny a nízké množství tuku. Určitě byste se měli vyvarovat těžko stravitelným pokrmům. Názory na předtréninkové jídlo se však různí a někteří kulturisté by vám například doporučili výhradně konzumaci proteinového nápoje.

Správný tréninkový plán

V žádném případě byste neměli podceňovat tréninkový plán a určitě vám nedoporučuji cvičit podle prvního cvičebního plánu, který najdete na internetu. Doporučuji vám nechat si tréninkový plán sestavit od profesionála, který se vyzná v oboru. Navštěvujete-li kvalitní posilovnu, pak se určitě můžete obrátit na tamního trenéra. Nedá se totiž doporučit univerzální cvičební plán, protože každý z nás se liší, ať už vahou, délkou nebo somatotypem.

Vhodná denní doba

Ze svých zkušeností vím, že se nedá přesně určit, kdy je nejlepší cvičit. Z biologického hlediska má každé časové období určité výhody a nevýhody. Pokud bychom to brali ryze z praktické stránky, ranní trénink je dobrý v tom, že nejsou přeplněné posilovny, naopak půjdete-li cvičit večer, nemusíte se vůbec dostat na některé stroje. Doporučoval bych tedy čas tréninku přizpůsobit tomu, kdy vám zbývá volný čas, protože je většina z vás ráno určitě v práci.

Motivace

Jak už jsem zmiňoval, důležitá je i motivace. Na internetu můžete najít řadu motivačních videí, které vás mohou před tréninkem „nakopnout“. Během tréninku vám pak mohu doporučit poslouchat hudbu, která by vás měla nabudit k co nejlepšímu výkonu. Stačí do vyhledávače zadat „bodybuilding motivation music“ a ukáže se vám nespočet výsledků. Skvělá písnička je například Can‘t be touched od Roye Jonesa, která doslova vyzývá k tomu, abyste vzali činky do ruky a začali pořádně cvičit.

Co po tréninku?

Dříve byl jako potréninkový nápoj doporučován gainer, který je však podle některých názorů vhodný jen pro endomorfy. Pokud jste ektomorf nebo mezomorf, měl by postačovat proteinový nápoj, nejlépe hydro protein, popřípadě klasický syrovátkový protein. Nechcete-li užívat tyto doplňky stravy, můžete si hodinu po tréninku dopřát nějaké pořádné jídlo, například rýži a kuřecí maso.

 

Fitness jako životní styl

Na závěr bych chtěl dodat, že i kdybyste vše, co jsem v článku zmínil, dodržovali na 100%, nemusí vám to k ničemu pomoci. Důležité je totiž dodržovat správný jídelníček, dostatečně spát a podobně a k tomu vám maximální výkon v každém tréninku nestačí. Pokud chcete, abyste dosáhli co největších úspěchů, musíte se fitness věnovat nejen během tréninku, ale po celý den.