Jak fungují spalovače tuku na bázi carnitinu?


L-carnitin je nejvíce známý a nejvíce používaný spalovač v České republice. Jeho efekt není termický, ale využívá zefektivnění využití energie z tuků. Víte, jak to vlastně celé funguje a kdy je karnitin prospěšný?

Speciální aminokyselina vlastní našemu tělu

Karnitin není žádná uměle vytvořená látka a pro naše tělo se jedná o přirozenou aminokyselinu. Jedná se o derivát kyseliny máselné. V našem organismu se přirozeně vytváří v játrech ze základních aminokyselin lysinu a methioninu. Vyskytuje se i ve svalech. Aby mohla syntéza proběhnou a L-karnitin mohl vzniknout je zapotřebí vitamínu C.

Karnitin rozpouští tuk, ale zázraky nečekejte

L-karnitin má lipolytické účinky, což znamená, že dokáže štěpit velké tukové kapénky. Mastné kyseliny (z těch se tuky skládají) následně přenese do centra jejich zpracování, což jsou malé buněčné továrny na energii, mitochondrie. Tam dochází k oxidaci tuků, kdy výsledkem je energie potřebná pro svalovou práci a činnost organismu. Karnitin pomáhá i pro uvolňování nadměrného zatnutí svalů a pomáhá s rychlejšími procesy regenerace. Když si před tréninkem dáte L-karnitin můžete pozorovat větší pocení, což organismu pomáhá s vyrovnáním teplot a zabraňuje přehřátí. Zvýšenou mírou pocení a využívání tukových zásob může pomoci i při redukci celulitidy.

Doufáme, že není potřeba dodávat, že hubnutí začíná v kuchyni a správným tréninkem. Spalovače tuků jsou až pouze jako doplněk, které vás sami o sobě rozhodně nespasí.

Ideální pro vytrvalostní trénink

Díky využití mastných kyselin částečně na úkor spotřebovávání glykogenu ve svalech se karnitin skvěle hodí pro vytrvalostní tréninky, kde pomáhá oddálit únavu.

Kdy a v jakém množství karnitin užívat?

L-karnitin je dobré užívat alespoň hodinu před tréninkem. Minimální dávka se pohybuje v rozmezí 3 až 5 mg za den. Užívání karnitinu má své místo i v netréninkové dny, kdy se užívá ráno a pomáhá s regenerací a rovnoměrným využíváním tuku i během dne.

Je otázkou, zda jsou rozdíly v rychlosti metabolismu určitých lidí (když si někdo dá deset knedlíků a nepřibere x když někdo přibere jen při pohledu na čokoládu), způsobeny částečně právě i schopností jejich organismu syntetizovat si dostatek vlastního L-karnitinu.