Nordic walking – poznejte okolí a zhubněte

Určitě jste si jich už všimli – stále častěji jsou ve městech i v přírodě k vidění osoby energicky kráčející za pomoci dvou praktických holí vybavených poutky, kterými svižně mávají podél těla. Většinou jde o starší lidi, nejčastěji ženy, kteří mají jedno společné – jsou sportovně založení a nechtějí přestat s pohybem ani ve vyšším věku. A co že to dělají?

Nordic walking – nestydět se za své hole

Možná tušíte, že řeč bude o nordic walkingu. Tzv. „severská chůze“ je jakýmsi fenoménem posledních let a propadá jí čím dál více lidí, podobně jako tomu před časem bylo s kondičním během.  Nordic walking je mezi sporty určitou novinkou, ačkoliv chůze pomocí holí samozřejmě nic nového není. Teprve v devadesátých letech minulého století však někoho napadlo využít hole nikoliv jako podporu, ale jako pomocníka pro aktivnější chůzi. Chůze za pomoci dvou speciálně upravených holí může být podle některých výzkumů dokonce až o 46% účinnější než standardní chůze – a to ze všech aspektů. Kromě toho, že díky práci paží účinněji spaluje kalorie, napomáhá zapojení svalů, které jinak při chůzi nevyužíváme, čímž přispívá k celkovému zlepšení kondice a zdravotního stavu. Nordic walking tedy může sloužit jako náhrada cvičení.


Výhody nordic walkingu

Propadnout severské chůzi není nic složitého, to vám potvrdí každý, kdo jednou začal. Zvládnutí techniky je velmi snadné a výhody, které tento alternativní druh sportu nabízí, jsou evidentní: kromě jednoznačně pozitivního přínosu pro naše zdraví se jedná i o zajímavý způsob trávení volného času třeba s kamarády. Celá řada aktivních seniorů dnes organizuje dokonce vlastní výlety „s holemi“. Pro správný účinek nordic walkingu totiž nezáleží ani tak na rychlosti, jako spíše na správné metodě a způsobu pohybu. Z toho důvodu je možné, aby se na vycházce sešla různorodá skupina lidí, z nichž každý je zvyklý chodit rychlostí.
Bylo by však mylné se domnívat, že nordic walking je vhodný pouze pro seniory. Naopak! Je pravdou, že nejčastěji se mu věnují právě starší lidé, začít s ním však může úplně kdokoliv, dokonce i děti. Speciální hole určené pro nordic walking jsou totiž teleskopické, takže je lze snadno přizpůsobit výšce konkrétní osoby. Jde o sport vhodný jak pro ženy, tak pro muže, a kterému se navíc můžete věnovat ve městě i v přírodě.

Přínosy pro celý organismus

Jestli však máme zdůraznit patrně vůbec nejdůležitější přínos nordic walkingu, pak je to nepřekonatelný příznivý vliv na zdraví. Nordic walking působí rovnoměrně na celé naše tělo. Díky zapojení paží se totiž při chůzi aktivují také svaly zádové, krční a břišní. Přirozeně se pohybujeme zdravějším způsobem, méně se hrbíme a navíc ulehčujeme kloubům v dolní polovině těla. Severská chůze dokáže nastartovat metabolismus a představuje tak vhodný prostředek na hubnutí (spalujeme asi o třetinu více kalorií než při klasické chůzi), intenzivněji dýcháme a zvyšuje se naše celková fyzická kondice.
Ještě vám to nestačí? Pak připomínáme, že každý pohyb, tedy i nordic walking, přirozeným způsobem odbourává stres a vyplavuje endorfiny, čímž zvyšuje dobrou náladu. Tak kdy se vypravíte na svou první procházku?

Cucumis