Pomáhá kardio nalačno spalovat více tuku, nebo ne?




Bylo nebylo, v jedné chaloupce žila Červená Karkulka se dvěma kulturisty, kteří nechtěli mít žádný podkožní tuk. Proto také každé ráno, aniž by snídali, sedli na své profibicykly a jali se trénovat… Přesně tak začíná dnešní pohádka se jménem „Nesnídám, abych spálil více tuku“.

Nevíte, o čem přesně mluvíme? Inu, z říše za sedmi horami a sedmi řekami se k nám dosely zvěsti o neuvěřitelné účinnosti kardia na lačno, které nás zbaví všeho podkožního tuku a budeme-li nesnídat správně, za rok si pro nás přijede princ na bílém koni a odveze nás do Země Nezemě. Jali jsme se zkoumati, kdy můžeme prince vyhlížet. Proto vám také přinášíme jasné svědectví o tom, jak umí zlí skřítkové zvěsti poplést, aneb proč nehubnu, když nejím.

Trocha teorie o hubnutí

            Znáte tu časem ověřenou pravdu, že když nebudu jíst, budu mladá, krásná a přitažlivá? My taky ne, ale zato víme něco málo o tom jak hubnout, nebo alespoň o tom tedy rádi mluvíme.

Pojďme se ale na celou problematiku podívat trošku zblízka. Asi nám nebudete věřit, ale tuk se ukládá opravdu všude. V srdci, svalech, játrech a taky pod kůží. Zatímco s tím prvním toho příliš mnoho nezmůžeme, s podkožním můžeme velmi dobře bojovat. Jedná se totiž o podkožní tukovou tkáň, která se již po tisíce let pod kůží ukládá jako zdroj energie. Vezmeme-li si to kolem a dokola, představte si velblouda, podívejte se na jeho velké hrby, poté na vaše břicho, zadek, stehna… ta podoba je vcelku velká, viďte?

Pokud jsme někoho urazili, doporučujeme zaslat stížnost Bohu, Darwinovi nebo komukoli jinému, kdo stojí za evolucí. V každém případě, ať již jsme jako velbloud nebo hodně pěkná opice, příroda si nevybírá. Byly doby, kdy naši předkové běhali s kamenem v ruce a lovili mamuty (nebo nadržené nápadníky svých drahých protějšků). V každém případě, mamuti si taky občas dávali na čas a náš předek pár dnů nepapal. Aby ale všichni neumřeli, protože z lásky se žít věčně taky nedá, příroda se nad nimi slitovala a začal se jim pod kůží ukládat tuku, ze kterého mohli ve dnech půstu čerpat potřebnou energii. Co z toho plyne pro nás? Nebudete-li pěkně papat, tak, jak vás to v mládí učila maminka, jediné, co si z toho odnesete, budou zdravotní problémy.

Co dělat, abych zhubnul

            Na chvíli zapomeňme na všechny ty chytré poučky o tom, kolik bílkovin a tuků do těla musíme dostat, abychom byli krásní a raději se začněme zajímat o samotnou podstatu věci, aneb jak opravdu zhubnout. Ano, správný jídelníček je samozřejmě základem a budeme-li denně obědvat Big Mac a Colu Light, abych nepřibral, jako loňská Miss určitě vypadat nebudeme. Dodržování správného jídelníčku však není všechno, co pro pěknou postavu potřebujeme. Základ všeho spočívá v pohybu.

Věříme, že mnohé z vás hned napadlo, že by měli příští týden tedy zajít do posilovny a jít si zašpásovat na všech těch úžasných (a laikovi nic neříkajících) posilovacích strojích. Tak že vás hned můžeme zase uklidnit, že kvalitně cvičit můžete klidně i doma a zadarmo. Více se o této tématice můžete dočíst zde: http://fitnesaci.cz/vyhody-cviceni-s-vlastni-vahou/

Je kardio na lačno tedy lepší než po jídle?

Pokud bychom si měli celý problém rozebrat trochu více do hloubky, spalování tuků je poměrně složitý proces, který se skládá ze dvou hlavních částí. Tou první je lipolýza, tedy proces, při kterém se podkožní tuk uvolňuje, přeměňuje v mastné kyseliny a směřuje do krevního oběhu. Právě tento proces však bývá velmi milně považován za všehospásný a mnoho lidí si myslí, že dosáhnou-li co nejvyšší lipolýzy, mají vyhráno, tuky jsou pryč a hurá do plavek.

Tak se zase uklidníme, protože tento proces má ještě svého brášku, kterému říkáme oxidace, jinak taky známého jako spalování tuků. O co jde? Dostane-li se uvolněný tuk do krevního oběhu, musí být v orgánech spálen – zoxidován – a převeden na tělu prospěšnou energii. Pokud však nedojde k dostatečnému spalování, námi uvolněné tuky se zase zpátky uloží a všechna naše námaha bude naprosto zbytečná.

Podobně je tomu také při samotném kardiu. Bylo zjištěno, že budeme-li provádět kardio na lačno, automaticky se sníží hladina glukózy v krvi a tělo nemá jinou možnost, než začít brát tuk z podkožního vaziva a začít jej okamžitě spalovat v průběhu daného cvičení. Zní to skvěle, že? Má to však jeden háček v podobě „okamžitě“ a „v průběhu“. Co to pro nás znamená? Znamená to, že v průběhu cvičení se uvolní poměrně velké množství podkožní tkáně, která je posílána k přeměně na energii. K této přeměně také dochází, ale jenom po dobu, kdy jí je skutečně zapotřebí. Jakmile cvičit přestaneme a najíme se, tělo získá vnější zdroj energie a nemá zapotřebí uvolněný tuk dále oxidovat, v důsledku čeho jej opět uloží zpátky.

Druhou stranou mince je situace, kdy se bez problémů nasnídáme a dodáme dělu dostatek energie v podobě monosacharidů a polysacharidů, ze kterých bude v průběhu cvičení energii čerpat. Během cvičení se poté uvolní méně podkožního tuku, tedy proběhne menší lipolýza, což by si mnozí mohli vyložit jako negativní dopad. Pravdou ale následně zůstává, že v průběhu 24 hodin od cvičení tělo průběžně takto uvolněný tuk lépe zpracovává, díky čemuž je jej mnohonásobně méně uloženo zpět do tkáně.

Mám tedy snídat nebo ne?

            Shrneme-li si všechna pro a proti, která byla výše nastolena, můžeme s klidem v srdci konstatovat, že chceme-li hubnout efektivně a účinně, můžeme se bez problémů kvalitně nasnídat. Nejenom, že budeme poté podávat vyšší výkony, zároveň se nám také naše tělo odvděčí v podobě pěkné postavy.