Přírodní proteiny – jak vybrat ten správný?

Protein neboli bílkovina je jeden ze základních stavebních kamenů našich svalů. Neměl by tedy chybět v žádném pokrmu, který přes den sníme. Poslední dobou je nejvíce zmiňován zejména sportovci napříč celým spektrem. Nejvíce pak vyznavači silových sportů jako jsou kulturistika, strongman atp. Jak to už však bývá, není protein jako protein. Na českém (i světovém) trhu existuje celá řada druhů proteinů. Základní rozdělení je na živočišné a rostlinné proteiny. Mezi živočišné patří zejména protein z masa a protein z vajec či mléčných syrovátek. Zástupci rostlinných proteinů jsou pak přírodní proteiny rýžové, hrachové, konopné či sójové. Každý z nich má své výhody i nevýhody. A to nejen v rámci stravovacích směrů (vegetarian vs. vegan vs. paleo), ale i v rámci dietních omezení. Syrovátkový protein rozhodně není vhodný pro ty z vás, kteří trpí alergií či intolerancí na laktózu. Sójový protein pak pro ty, které trápí problémy s příjmem a trávením sóji. Ta představuje jeden z nejrozšířenějších alergenů.

Hrachový protein

Hrachový protein se v poslední době stává velmi oblíbeným, a to hned z několika důvodů. Oproti klasickému hrachu má nízký obsah vlákniny. Díky technologii, kterou je hrachový protein zpracováván, se zvyšuje množství bílkovin a snižuje obsah vlákniny. V praxi to znamená, že ve srovnání s původní potravinou nemá tendenci tolik nadýmat. Hrachový protein je velmi dobře stravitelný, a navíc rychle zasytí, což z něj dělá skvělého pomocníka k hubnutí či naopak k nabytí svalové hmoty. Ač je po nutriční stránce hrachový protein velmi výživný, někteří konzumenti raději volí alternativu v podobě proteinu rýžového. Hlavní důvod je jeho chuť. Hrachový protein, oproti např. již zmíněnému rýžovému, má typickou hrachovou chuť a vůni, která je částí konzumentů oblíbena, ale části z nich nevyhovuje. Hrachový protein se proto velmi často přidává do již ochucených proteinů či do zeleninových fitness zálivek, které hrachovou chuť překryjí.

Rýžový protein

Rýžový protein, stejně jako výše zmíněný hrachový protein, má vysoký obsah bílkovin (až 80 %) a též obsahuje vynikající soubor aminokyselin. Přispívá k růstu a regeneraci svalů a je velmi dobře stravitelný. Rýžový protein je považován za hypoalergenní, je tedy vhodný i pro lidi s intolerancí na lepek a laktózu, jejichž počet stále přibývá. Z tohoto důvodu se řadí mezi nejoblíbenější rostlinné proteiny. Dalším důvodem jeho oblíbenosti je jeho neutrální chuť. Nezanechává žádnou pachuť, zápach ani nepříjemný pocit během ani po jeho konzumaci. Jedná se tedy o univerzální přípravek, který nezmění chuť žádného pokrmu, jen mu dodá potřebné živiny.

 

Který přírodní protein zvolit

Nejde všeobecně říct, který protein je nejlepší, nejúčinnější či má nejlepší vlastnosti. Každému vyhovuje protein jiný. Jediné možné rozdělení je určení univerzálnosti. V tomto případě bychom mohli s klidným svědomím říci, že nejuniverzálnější protein je rýžový. Je vhodný pro vegany, vegetariány i masožravce. Mohou ho lidé se všemi alergickými a intolerančními omezeními, nemění barvu, chuť ani vlastnosti připravovaného pokrmu a má skvělé nutriční vlastnosti. Nicméně i u proteinů doporučujeme pestrost. Proložením rýžového proteinu proteinem hrachovým či konopným vašemu tělu jen prospějete.

Autor: Katka Nováková


Jak bude reklama vypadat?
-
Kup si reklamu navždy pod tímto článkem jen za 90 Kč
Zobrazit formulář pro nákup