Slunečnicová semínka – dostupná a prospěšná

Pokud večer či v průběhu dne dostanete na něco chuť, je velmi výhodné sáhnout po semínkách. Ukojíte tím svou touhu po něčem dobrém, a ještě jejich konzumací podpoříte své zdraví. A upřímně řečeno, je celkem jedno, která semínka si konkrétně vyberete. Pokud zvolíte ta slunečnicová, může vás po přečtení dnešního textu hezky hřát povědomí o tom, čím jste prospěli svému zdraví takovýmto zobáním.

Co v sobě skrývají a čím nám prospívají?

Slunečnicová semínka jsou svým obsahem doslova „nadupaná“ tělu prospěšnými látkami. Obsahují zejména velké množství tuků. Jistě se vám vybaví používání slunečnicového oleje v kuchyni, a ten se právě ze semen slunečnice lisuje. Kromě tuků, jsou zde však hojně zastoupeny další tělu prospěšné látky.

Esenciální mastné kyseliny

Jejich konzumace je pro nás podstatná z důvodu, že si je tělo nedokáže samo vyrobit,
a je tedy nutné je v dostatečné míře přijmout. Esenciální mastné kyseliny obsažené
v slunečnicovém semínku zejména podporují snižování hladiny cholesterolu v krvi.

Vitamíny

Slunečnicová semínka jsou bohatá na vitamín E (ve 100g semínek je ho obsaženo asi 30mg), B6 (ve 100g syrových semínek je 1250mg), další vitamíny skupiny B, vitamín A
a D. Vitamín E působí v našem těle jako antioxidant, čímž mimo jiné např. snižuje riziko kornatění tepen a zvyšuje elasticitu kůže. V těle působí protizánětlivě, pomáhá při boji s artritidou, cukrovkou či rakovinou. Pomoci může při výskytu ekzému, lámavosti nehtů
či šedivění vlasů. Vitamíny skupiny B pomáhají tělu překonat stresová období, depresi, nervozitu nebo nespavost.

Hořčík

Jedná se o minerál, který nám pomáhá udržet si dobrou náladu, pomáhá při migrénách, svalových křečích a také astmatu. Snižuje podrážděnost a únavu.

Draslík

Slunečnicová semínka také obsahují velké množství draslíku, který hraje důležitou roli v těle díky vyvažování účinků sodíku. Jeho nedostatek se projevuje zejména únavou, vyčerpáním či srdeční arytmií.

Snadno můžete zjistit, v jak hojné míře vám konzumace slunečnicových semínek pokryje denní potřebu minerálních látek a vitamínů – např. v grafu zde

Graf obsahu slunečnicového semínka (DDD)

 

V jaké podobě a jak často semínka konzumovat?

Slunečnicová semínka můžete zakoupit loupaná či neloupaná. Zde jde jen o to, zda vás jejich vylupování baví. Pokud je i toto pro vás zábavou, proč ne. Jinak si však myslím, že
si zakoupením již vyloupaných semínek ušetříte čas. Oloupaná semínka ideálně skladujte v lednici v uzavřené nádobě.

Můžete je samozřejmě jíst samotná, zobat je v průběhu dne a klidně je v této podobě nabídnout svým dětem. Vždy je však důležité je dobře rozžvýkat, aby vám vůbec v těle byla k užitku. Pokud vám jejich kousání dělá potíže, můžete je samozřejmě předem nadrtit. Semínka je možné též opražit. Nemusíte to však s jejich tepelnou úpravou přehánět, aby zbytečně nedošlo ke zničení prospěšných látek v nich obsažených.

Pokud vás neláká jejich pojídání samotných, klidně je přidejte do jiných jídel –
do salátů, do jogurtu, pomazánek. Pokud si doma pečete vlastní chléb či jiné pečivo, můžete je do něj přidat nebo pečivo posypat. Klidně slunečnicová semínka smíchejte i s jinými (lněnými, dýňovými) a vytvořte si vlastní směs.

Ze semínek si můžete též vyrobit pleťovou masku. Hrst semínek rozmixujte, přidejte lžičku mandlového oleje a lžičku medu. Zamíchejte, naneste na pleť obličeje a nechte
20 minut působit.

Slunečnicová semínka ve 100g obsahují 2475 kJ/591 kcal.

Vzhledem k jejich vysoké kalorické hodnotě není na místě jíst je denně ve velkém množství. Pokud by vás konkrétněji zajímaly nutriční hodnoty, můžete je nalézt zde:

http://www.kaloricketabulky.cz/slunecnicova-seminka/

Jejich konzumace obvykle vyhovuje i diabetikům, těhotným a kojícím ženám. Velmi vhodná jsou pro osoby s oslabeným zdravím či v těžkých životních situacích. Jsou doporučována i lidem trpícím nesnášenlivostí kravského mléka.