Správné dýchání je základem dobrého cvičení

Možná většina z vás bere dýchání jako samozřejmost, nad kterou není třeba se ani pozastavit. Pravdou však je, že stejně tak jako je dýchání důležité pro nás život, tak je důležité i při cvičení, kde je potřeba jej trochu kontrolovat.

Pokud zrovna necvičíte už nějaký pátek a nemáte vše o posilování nastudované na jedničku, určitě se vám již mnohdy stalo, že jste při cvičení zadržovali dech, což je ovšem špatně, jelikož vám z toho může prasknout cévka.

Celé zadržování dechu je však pouhým důkazem toho, že nevíte, jak správně při cvičení dýchat, a proto je nezbytně důležité, abyste si tento článek dočetli do konce abyste si nepřihodili vážné zdravotní problémy.

 

Základy správného dýchání během cvičení

 

Pravidelné dýchání je základem úspěchu!

Dýchejte pravidelně a to většinou tak, že během jednoho opakování se jednou nadechnete a jednou vydechnete.

Výdech při zátěži, nádech při povolování svalstva

Pravidlo č.1 je poněkud snadné, jenže pokud se více zamyslíte, určitě vás napadne otázka typu: “Kdy se mám nadechnout a kdy vydechnout?”. Odpověď je stejně tak snadná jako správné provedení. Jestliže zvedáte nějakou zátěž, snažíte se vydechovat, a jestliže své svaly povolujete, nadechujete se.

Brániční dýchání

Dalším krokem jak docílit správného dýchání při cvičení je, abyste dýchali do břicha. Tomuto dýchání se říká brániční dýchání a ze začátku může dělat ženám poměrně velký problém, protože právě pro ženy toto dýchání není přirozené. Muži s tímto dýcháním většinou problém nemají.

Jak poznám, že dýchám do břicha?

Velmi snadno, stačí, když se položíte na vaši podložku, kterou používáte ke cvičení nebo jen na čistou podlahu, koberec či cokoliv a na své břicho si položíte ruce. Jestliže při vydechování bude vaše břicho ruce zvedat, znamená to, že dýcháte správně.

Na závěr si dáme cvičení na správného dýchání

Jste-­li příznivcem posiloven, vezměte si do ruky činku a jakmile budete vaše svaly zatěžovat, vydechněte. V opačném případě, kdy budete vaše svaly povolovat, nadechněte se.

U lidí, kteří preferují cvičení s vlastní váhou pak doporučujeme, aby se nadechovali při pohybu dolů a zase vydechovali při pohybu nahoru, když jsou svaly více zatěžovány.