Vláknina – pomocník i zrádce

Vláknina je složitý cukr rostlinného původu, který se v našem těle netráví ani nevstřebává. Nezískáme z ní žádnou energii, ale přesto má pro naše tělo pozitivní a ochranné vlastnosti. Pro lidské tělo je důležitá vláknina rozpustná ve vodě. Tato vláknina ve střevech přijímá vodu, bobtná a stává se „krmivem“ pro střevní bakterie, které nám pomáhají štěpit cukry v tenkém střevě.

Kolik jí potřebujeme? Jaké jsou zdroje vlákniny?

Vláknina se nechá snadno získat konzumací zeleniny, ovoce, neloupané rýže, ovesných vloček nebo celozrnného pečiva a těstovin. Vlákninu lze zakoupit i v koncentrovaných přípravcích v lékárně. Doporučená denní dávka je okolo 20 – 40 gramů. Málo kdo tuto dávku ve svém jídelníčku ale má!  Poměr nerozpustné vlákniny k vláknině rozpustné by měl být 3:1. Nerozpustná vláknina se nachází hlavně v zrnech, semenech a oříšcích.

Příklad 10 potravin bohatých na vlákninu:

  • ořechy a semínka se slupkou
  • jablko
  • hruška
  • hnědá rýže
  • celozrnné výrobky
  • čočka
  • fazole
  • ovesné vločky
  • pohanka
  • brokolice

Vliv vlákniny na naše tělo

  • potraviny, které obsahují rozpustnou vlákninu, mají nízký glykemický index
    • energie se uvolňuje pozvolna, nedochází k prudkému zvýšení hladiny krevního cukru v krvi po jídle. Je tedy vhodná pro diabetiky i pro osoby, které chtějí redukovat svojí hmotnost.
  • zrychluje aktivitu střev a detoxikaci
    • nerozpustná vláknina zvětší objem stolice, střeva se musí rychleji pohybovat a tím se i rychleji zbavují odpadů. Zároveň vláknina slouží jako „krmivo“ pro střevní mikroflóru
  • snižuje vstřebávání cholesterolu a tuků
    • až o 10% se snížila hladina cholesterolu lidem, kteří do svého jídelníčku zařadili o 10 gramů vlákniny více, než měli před pokusem.

 

Může být nebezpečná?

Pokud už se zaměříte na dostatečný příjem vlákniny, hlídejte si i dostatečný příjem tekutin. Jestliže budete málo pít, vláknina vám může způsobit až zácpu. Vláknina snižuje vstřebávání některých vitamínů a minerálů, proto by denní dávka neměla přesáhnout 60 gramů.